Als beginnend ondernemer zie je soms de bomen door het bos niet meer. Er is ontzettend veel dat je moet regelen om een onderneming van de grond te krijgen en hierna goed te laten lopen. Maar wat is nu echt belangrijk? Om je een handje op weg te helpen zetten wij hier de meest essentiële zaken voor je op een rijtje. Van het afsluiten van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zzp om jouw bedrijf te behoeden voor onvoorziene kosten bij schade tot het schrijven van een ondernemingsplan – met deze drie tips maak jij een vliegende start met je nieuwe bedrijf!
1. Kijk naar de juiste zakelijke verzekeringen
Het ondernemerschap brengt de nodige financiële risico’s met zich mee. Daarom is het slim om jezelf goed te verzekeren, bijvoorbeeld met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van een verzekeringsmaatschappij als Unive. Hiermee ben je verzekerd tegen schade wanneer jij of één van de werknemers iets kapot maakt tijdens de werkzaamheden van jouw bedrijf en jij hier aansprakelijk voor wordt gesteld. Ook kunnen een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een rechtsbijstandsverzekering heel handig zijn. Lees de polisvoorwaarden van de verzekeraar altijd goed door, zodat je weet wat er onder de dekking valt.
2. Bepaal je omzetdoelen met een ondernemingsplan
Een tweede slimme tip is het schrijven van een ondernemingsplan. Met dit bedrijfsplan creëer je een duidelijk overzicht van jouw nieuwe bedrijf waarin je jouw doelen, investeringen en ideale klanten in kaart brengt. Dit laatste doe je door middel van een marktonderzoek waarmee je ook de concurrentie goed onder de loep neemt. Daarnaast maak je een inschatting van de omzet die jij ieder jaar wil behalen met jouw bedrijf. Een bedrijfsplan is vaak nodig wanneer je een lening of subsidie aan wil vragen, dus het is aan te raden om deze zo snel mogelijk klaar te hebben wanneer je begint met ondernemen.
3. Vergeet je inschrijving bij de KVK niet
Om als ondernemer in Nederland aan de slag te mogen gaan moet je eerst nog een paar officiële stappen zetten. De eerste hiervan is het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Een KVK inschrijving is wettelijk verplicht om zaken te mogen doen. Je bedenkt een goede bedrijfsnaam, bepaalt de rechtsvorm en schrijft je vervolgens in bij de KVK. Zodra de registratie van jouw nieuwe onderneming is verwerkt, worden de gegevens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst. Je ontvangt dan een omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer waarmee je alle belastingzaken kunt regelen.
Extra tip: kijk ook goed naar alle vergunningen die je nodig hebt om jouw bedrijf te mogen starten. Weet je niet zeker of je speciale vergunningen nodig hebt? Vraag dit dan even na bij de Kamer van Koophandel of bij de gemeente waar jouw bedrijf staat ingeschreven. Zo weet je zeker dat je goed van start kunt met jouw gloednieuwe business!