5 SEO-tools die je bedrijf kunnen helpen groeien

Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van het belang van zoekmachine optimalisatie, maar wat betekent het voor jou? Wel, SEO kan in twee delen worden opgesplitst: On-Page en Off-Page. On-page verwijst naar hoe je website gecodeerd is (bv. tags) met het doel je site beter zichtbaar te maken in Google’s index; off-page SEO verwijst naar externe factoren zoals link building die je helpen hoger in de SERPS te ranken.

Een manier om on page SEO te verhogen is door tools als SEMRush of Moz te gebruiken – dit zijn krachtige maar eenvoudige programma’s die je site analyseren en je een rapportkaart geven over hoe goed hij geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Je kunt deze informatie ook gebruiken om verbeteringen aan te brengen voordat je je

1.  Google Trends

Google trend is een op zoekopdrachten gebaseerd hulpmiddel. Het mooie hiervan is dat het je vertelt op welke zoekvragen mensen in Google zoeken, niet alleen hoe populair ze zijn. Dus als je “SEO” invoert en je website staat op pagina 4 van de resultaten omdat je slechte SEO hebt, dan is de kans groot dat die veel lager in Google Trends te zien is, als er al op gezocht wordt, ook al wordt er voortdurend op de term gezocht.

2.  Ahrefs Keywords

Ahrefs trefwoordverkenner lijkt op google trends in die zin dat het je ook trefwoorden geeft, maar met veel meer diepte en informatie eromheen, waaronder hun wereldwijde maandelijkse zoekvolume, lokale maandelijkse zoekvolume, kosten per klik (CPC), concurrentieniveau, aantal backlinks dat naar de pagina op dat domein wijst, en nog veel meer. Je kunt je resultaten ook filteren op land of taal.

3.  Moz Open Site Crawler

Moz open site explorer is een gratis hulpmiddel van SEOmoz waarmee je kunt nagaan hoeveel links er op je website komen, waar ze vandaan komen, hun ankertekst, welke woorden ze in hun linktekst gebruiken, enz. Dit is handig om te zien hoe krachtig het backlink profiel achter een bepaalde URL is, zodat je weet waar je staat ten opzichte van concurrenten binnen het gezichtsveld van Google.

4.  Majestic Site Crawl

Als het gaat om linkprofielen dan is Majestic site crawl een van de beste die er zijn en die een goed inzicht geven in je linkprofiel. Majestic crawlt je site op backlinks, vertelt je je aantal linking domains (het aantal unieke websites dat naar je linkt), het aantal totale backlinks dat naar je domein wijst, en het aantal verwijzende IP’s (pagina’s die naar je linken).

5.  Search Engine Land

Search engine land is naar mijn mening een van de beste websites als het gaat om het leren over SEO onderwerpen die van invloed zijn op nieuws enz. Het wordt gerund door Danny Sullivan die al sinds 1996 over zoekmachines schrijft, dus hij weet wat hij doet. Ze brengen regelmatig artikelen uit die van invloed zijn op de industrie en gaan over alles van recente algoritme updates tot nieuwe functies die ze hebben toegevoegd of oude functies die ze hebben verwijderd. Zeker, mijn go-to website voor alles wat met zoeken te maken heeft.

Dit zijn slechts 5 SEO tools waarvan ik denk dat elke digitale marketeer ze moet kennen, maar er zijn er nog veel meer die geweldige dingen doen voor je strategie. Ga nu maar gauw op zoek!

Aanbevolen Artikelen