Een logo is een van de belangrijkste elementen van de branding van een bedrijf. Het vertegenwoordigt het bedrijf op een visuele manier, en het kan in allerlei contexten gebruikt worden, van advertenties tot briefpapier tot websites. Een goed ontworpen logo is essentieel om een sterke merkidentiteit te creëren.
Als je op zoek bent naar een succesvol logo voor je bedrijf, zijn hier zeven tips om je op weg te helpen:
- Goede logo’s zijn eenvoudig. Enkele voorbeelden van eenvoudige logo’s zijn de pauw van NBC, de appel van Apple, en de gouden bogen van McDonald’s.
- De beste logo’s zijn eenvoudig en gedenkwaardig. De Nike swoosh is daar een mooi voorbeeld van: slechts vier regels, maar zo herkenbaar dat je het van verre kunt zien!
- Als je woorden in je logo moet gebruiken, houd ze dan zo subtiel mogelijk – vooral als ze een deel gouden boog zijn.
- Een logo is meestal een bedrijfs- of productnaam omcirkeld door een embleem (een grafische afbeelding). De meest voorkomende fout die mensen maken bij het maken van een logo is het te overladen met details en het verspillen van kostbare ruimte aan overbodige woorden.
- De beste logo’s zijn vaak heel eenvoudig, zoals de Nike “swoosh”. Een goed logo moet uniek zijn en onmiskenbaar je bedrijf of organisatie voorstellen.
- Zorg ervoor dat je logo past bij je bedrijf/organisatie, er professioneel uitziet, uniek is, en voor elke kijker op het eerste gezicht gemakkelijk te herkennen is.
- Een logo is de identiteit van een merk – een abstracte weergave van alles waar het voor staat. Een goed logo moet een beeld scheppen dat de emoties van de consument oproept en maakt dat ze meer over het bedrijf of het product willen weten.