5 tips voor het schrijven van vindbare webteksten

Je schrijft webteksten en blogs omdat je je lezers iets belangrijks wilt vertellen. Maar als jouw lezers jouw tekst niet kunnen vinden, gaan ze je boodschap nooit ontvangen. Super zonde! Daarom is het een heel goed idee om rekening te houden met de vindbaarheid van je tekst. Benieuwd hoe je dat doet? In dit blog geven we je 5 tips voor het schrijven van vindbare webteksten.

Tip 1. Kies een zoekwoord waar daadwerkelijk op gezocht wordt

Onze eerste tip is een zoekwoord uitzoeken waar ook echt op gezocht wordt. Dit lijkt misschien een open deur, maar het is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Om te weten waar op gezocht wordt moet je namelijk in de huid van de zoeker kruipen. Dat betekent dat je je doelgroep door en door moet kennen! Om tot een zoekwoord te komen waar je doelgroep op zoekt moet je je eigen perspectief loslaten en bedenken wat je je doelgroep aanbiedt. Heb je dat scherp? Dan kun je op zoek naar zoekwoorden die dichtbij de oplossing liggen die jij aanbiedt. Wil je weten of er ook op jouw bedachte zoekwoord wordt gezocht? Dan kun je dat checken in de Google zoekwoordplanner (als je voldoende advertentiebudget spendeert binnen Google), of zoek anders online een gratis tooltje die jou zoekvolumes geeft. Moeite met het bepalen van de zoekwoorden en hoe je hiermee een goede SEO-tekst schrijft? Je kunt het ook uitbesteden aan een SEO copywriting specialist.

Tip 2. Kies een zoekwoord met zo min mogelijk concurrentie

Nu je weet welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt kun je gaan kijken op welke jij je tekst gaat richten. Onze tip hiervoor is om er een uit te kiezen waar zo min mogelijk concurrentie op zit. Een hoog zoekvolume op een bepaald zoekwoord wil niet meteen zeggen dat je daar goed op gevonden kan gaan worden. Als je moet concurrenten op dat zoekwoord met pagina’s die al jarenlang de autoriteit op het onderwerp zijn, dan is de kans heel groot dat jij met je goede gedrag ergens onderaan pagina 3 van de zoekresultaten blijft bungelen. En ga maar bij jezelf na, hoe vaak blader je door naar pagina 3 als je iets zoekt? Inderdaad. Nooit. Kies daarom voor het zoekwoord waar je een kans maak bovenaan (of in ieder geval op pagina 1) te komen staan. Hoe weet je of je een kans maakt? Door te googelen! Typ het zoekwoord dat je voor ogen hebt in en kijk wat eruit komt. Weinig resultaten en bovenaan geen grote namen? Dan maak je goede kans om er tussen te staan straks!

Tip 3. Focus op één zoekwoord per tekst

We snappen het, je hebt veel te bieden en te vertellen. Maar wil je dat je tekst gevonden wordt? Schrijf iedere pagina dan op één specifiek zoekwoord. Natuurlijk mag je synoniemen gebruiken, maar zorg ervoor dat je tekst gericht blijft op 1 onderwerp. Als er geen twijfel kan bestaan over waar je tekst precies over gaat, dan weet Google beter hoe de pagina geïndexeerd moet worden. Beter geïndexeerd, betekent de grootste kans op een goede positie bij een relevante zoekopdracht. Heb je echt meerdere zoekwoorden waar je op gevonden wil worden? Schrijf dan verschillende pagina’s.

Tip 4. Hou het relevant

Er is geen vuistregel voor de lengte van een vindbare tekst. Het enige wat belangrijk is om rekening mee te houden is de relevantie. Google wordt steeds beter in het begrijpen van de context van een pagina. Het doel van de zoekmachine is om een zo relevant mogelijk zoekresultaat te laten zien in een zo kort mogelijke tijd en met de beste gebruikerservaring. Wat jouw verhaal ook is, zorg dat het relevant is. Alles wat je schrijft moet van toepassing zijn op het gekozen zoekwoord. Heb je alles verteld wat je kan vertellen? Dan ben je klaar, ongeacht of jouw tekst 300 woorden of 2500 woorden lang is.

Tip 5. Houd rekening met on-page SEO

SEO is toch dat technische verhaal waarmee je ervoor zorgt dat je goed gevonden wordt in Google? Ja, dat klopt. Maar SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie, is meer dan goed gevonden worden in Google. In de kern gaat het erom dat je goed wordt gevonden door de zoeker. En de zoeker, dat is jouw lezer en potentiële klant. Degene waar je eigenlijk alles voor doet dus. On-page SEO gaat over de aspecten van zoekmachine optimalisatie waar jij op je pagina rekening mee kan houden. Als je je tekst schrijft kun je hierop letten: · je focus zoekwoord in de H1 terug laten komen (zo ver mogelijk vooraan) · je focus zoekwoord in de introductie terug laten komen in de eerste 100 woorden · je focus zoekwoord in een aantal H2s terug laten komen · je focus zoekwoord in verschillende alinea’s in je tekst gebruiken Bij het plaatsen van je tekst online moet je erop letten dat je kopjes goed aangeduid staan met een h-tag in de HTML, dit maakt het makkelijker voor zoekmachines om te herkennen wat de koppen zijn.

En nu, aan de slag met het schrijven van een vindbare tekst

Met deze tips kun je wel uit de voeten met het schrijven van een vindbare webtekst. Kom je er toch niet helemaal uit, of heb je geen inspiratie? Dan nog 1 bonus tip: Je kunt natuurlijk altijd even gaan gluren bij de buren. Kijken (maar niet kopiëren!) hoe je concurrenten het doen kan je de inspiratie geven die je zoekt. Succes!

Aanbevolen Artikelen