Naarmate meer en meer bedrijven (vooral online) zich met de verkoop van cosmetica gaan bezighouden, wordt het steeds moeilijker om je te onderscheiden van de massa.
Dus hoe kun je je onderscheiden?
1. Heb een goede website
De eerste stap is een goede aanwezigheid op het web. Dat betekent dat je een aantrekkelijk uitziende website hebt die je merk weerspiegelt (make-up kleuren en stijl), met informatieve en gemakkelijk te lezen tekst, en alle nodige tabbladen voor aankopen bovenaan elke pagina beschikbaar. Zorg ervoor dat er niet te veel informatie op één pagina staat; het kunnen er ook 2 zijn.
2. Heb een blog
Het is belangrijk om het verhaal van je bedrijf te vertellen en hoe het ontstaan is, dus heb een blog met berichten over make-up, schoonheidstips, komende producten, of iets anders dat je helpt contact te maken met potentiële klanten. Sommige van de populairste bloggers zijn gewone mensen met blogs over hun leven die met succes reclame voor zichzelf gemaakt hebben toen ze eenmaal een grote aanhang opgebouwd hadden. Er zijn nu bijvoorbeeld tientallen YouTube make-up tutorials waarin amateur-schoonheidsgoeroes hun unieke vaardigheden laten zien en hun technieken voor het aanbrengen van make-up delen. Het mooiste is? Ze worden niet gesponsord; ze willen gewoon delen waar ze van houden (mensen er goed uit laten zien) en hun vaardigheden gebruiken om wat geld bij te verdienen.
3. Geef je klanten wat ze willen
Als je te veel maakt van een ding dat niet goed verkoopt, wissel het dan af met iets dat wel goed verkoopt. Gebruik marktonderzoek om te informeren welke producten of verpakkingskeuzes het beste werken – de meeste bedrijven huren marketeers in als ze het zich kunnen veroorloven om hun eigen onderzoeken uit te voeren. Nog voor het internet zo wijd verbreid was, kochten mensen schoonheidsproducten op basis van aanbevelingen van vrienden of beroemdheden die ze op TV-reclames aanprezen. Je moet je doelpubliek begrijpen voor je beslist welke kleuren bijvoorbeeld in je lijn zullen zitten! Afhankelijk van wie je product koopt (leeftijdsgroep/geslacht), zijn dit dingen waarmee je rekening moet houden als je beslist over het uiterlijk van je producten.
Het artikel ging niet in op hogere prijzen of hoe je klanten kunt behouden. Ik vond dit interessant omdat het iets is waar andere bedrijven niet in slagen om dit met succes te doen. Zo heeft het online kledingbedrijf Zara lage kosten doordat de locaties in landen liggen waar de arbeidstarieven lager zijn dan in Noord-Amerika of Europa. Daarom kunnen ze goedkoop verkopen, maar mensen kopen hun product snel op en zullen er minder vaak winkelen als er niet voortdurend nieuwe producten in de uitverkoop komen, terwijl de uitverkoop kortingen geeft op oudere artikelen om plaats te maken voor nieuwere tegen de volle prijs. Dit kan ook averechts werken, want als rond de feestdagen een populair artikel wel uitkomt, maar het verkoopt te